روش‌های کاهش صدای پمپ آب | چگونه صدای پمپ را کم کنیم؟

کم کردن صدای پمپ آب

اگرچه استفاده از پمپ آب سبب می‌شود که از چالش کمبود فشار آب عبور کنید اما در اکثر موارد صدای پمپ آب به اندازه‌ای آزار دهنده است که خود به چالش دیگری تبدیل می‌شود. این صدای ناهنجار و آزاردهنده به ویژه در زندگی‌های آپارتمانی می‌تواند عامل اصلی اختلافات و اذیت باشد. به هر ترتیب صدای پمپ آب مشکلی است که باید به دنبال راه حلی برای آن بود. ما در این مقاله به معرفی روش‌هایی می‌پردازیم که بهترین راه حل برای کاهش صدای پمپ آب خانگی محسوب می‌شوند.

گام اول تشخیص منبع اصلی صدا

برای این که در بی‌سر و صدا ساختن و کاهش صدای پمپ آب قدم‌های موثرتری بردارید نیاز است مشخص شود که منبع اصلی سر و صدا کجا است. گاهی نصب پمپ آب در جای نامناسب، نصب ناقص و لرزش پمپ آب باعث ایجاد سر و صداهایی می‌شود که به اشتباه صدای پمپ آب تصور می‌شود. گاهی لرزش پمپ آب روی محل نصب (دیوار یا کف) سبب ایجاد سر و صدا می‌شود که منبع اصلی سر و صدا ارتعاشات ناشی از لرزش پمپ خواهد بود. بنابراین در اکثر موارد با ثابت کردن پمپ در محل نصب حجم زیادی از سر و صدا کاملا از بین می‌رود.

مشاوره با ابزاریکا

برطرف کردن صدای پمپ‌های پر سر و صدا

نسل جدید پمپ‌های آب خانگی فارغ از اینکه پمپ آب جتی باشند یا پمپ بشقابی ، اغلب بدون سر و صدا هستند. اما مدل‌های قدیمی معمولا صدای ناهنجاری دارند. یکی از تأثیرگذارترین روش‌ها برای کاهش صدای پمپ آب ساخت یک جعبه بزرگ با استفاده مقوا و شانه تخم مرغ است. بله به همین سادگی. ایجاد یک فضای آکوستیک می‌تواند تا حدود زیادی از پخش شدن صداهای ایجاد شده توسط پمپ آب جلوگیری کند.

خواندن این مطلب
تفاوت سمپاش زنبه‌ای و فرغونی

برای این که جعبه مقوایی شما به خوبی عمل کند نیاز است که اندازه دقیقی از پمپ آب خود داشته باشید. جعبه باید فقط کمی از پمپ آب مورد نظر بزرگتر باشد. بهتر است جعبه را با تخته چوب‌های چند لایه و یا فوم‌های لاستیکی درست کنید و لایه داخلی آن‌ها را با شانه تخم مرغ یا مقوای ضخیم بپوشانید. این جعبه همانند یک عایق صدا عمل می‌کند و به شکل موثری از انتشار صدای پمپ آب می‌کاهد.

انتخاب محل مناسب برای نصب پمپ آب

در بسیاری از موارد ایجاد صدای ناهنجار به دلیل نصب پمپ آب در جای نامناسب است. بنابراین پمپ آب و به ویژه پمپ آب استخری باید در جایگاه مناسب و استاندارد نصب شود تا ضمن بهبود عملکرد سر و صدای کمتری هم ایجاد کند. نصب کامل پمپ و اطمینان از اتصال آن به کف یا دیوار و محکم بودن جای آن تا حدود زیادی از انتشار سر و صدا پیشگیری می‌کند. معمولا نصب پمپ در فضای خالی که صدا در آن می‌پیچد می‌تواند به افزایش صدای پمپ آب و انتشار بیشتر صدا نیز منجر شود.

سرویس و تعمیر دوره‌ای پمپ

پمپ آب نیاز به نگهداری و سرویس دارد. وقتی همه چیز به خوبی کار کند مطمئنا سر و صدای ایجاد شده توسط پمپ بسیار کمتر خواهد بود. بهتر است قطعات خراب و مستهلک را سریعا تعویض کنید. پیچ و مهره‌های اتصال را بررسی کرده و در جای خود محکم کنید تا از ارتعاش پمپ جلوگیری شود. سرویس دوره‌ای علاوه بر افزایش طول عمر و بهبود عملکرد پمپ آب باعث کاهش سر و صدای آن نیز خواهد شد. روغن کاری مداوم پمپ و نوسازی آن نیز می‌تواند بیشترین تأثیر را در کاهش صدای پمپ آب داشته باشد.

خواندن این مطلب
بهترین پمپ آب خانگی یک اسب

کاهش صدای پمپ

استفاده از فیلترهای مناسب برای کاهش صدای پمپ آب

در صورتی که در ورودی پمپ آب از فیلترهای مناسب و استاندارد استفاده نکنید مواد آلاینده‌ای چون خاک، شن و ماسه و… وارد پمپ می‌شود و با آسیب دیدن پروانه پمپ مطمئنا سر و صدای بیشتری تولید می‌شود.

خرید پمپ مدرن و مناسب

اگر می‌خواهید یک افزایش فشار آب بدون دردسر را تجربه کنید بهتر است به دنبال خرید پمپ آب مناسب باشید. پمپ‌های قدیمی معمولا بسیار پر سر و صدا هستند به ویژه اگر مدت زمان زیادی از عمر آن‌ها گذشته باشد. پس اگر هر روشی را برای کاهش سر و صدا امتحان کرده‌اید و به نتیجه نرسیدید وقت آن رسیده که پمپ آب قدیمی خود را با یک نمونه جدید و مدرن تعویض کنید. برای خرید پمپ آب می‌توانید با کارشناس فروش مشاوره کنید. معمولا در مشخصات فنی هر پمپ میزان سر و صدای ایجاد شده توسط پمپ قید می‌شود.

در حال حاضر مدل‌های جدید از برندهای بسیار مشهور و استاندارد پمپ‌های آب وجود دارد که استفاده از آن‌ها می‌تواند خیال شما را بابت سر و صدای پمپ آب راحت سازد. فقط کافی است اطلاعات خود را در مورد برندها و مدل‌ها و ویژگی‌های فنی هریک از محصولات کمی بالا ببرید.

استفاده از مواد آکوستیک طبیعی

استفاده از مواد آکوستیک با جلوگیری از انتشار امواج صدا باعث می‌شود که سر و صدای ایجاد شده توسط پمپ حبس شود. استفاده از چنین موادی می‌تواند تا حدود زیادی سر و صدای ایجاد شده را کاهش داده و نویزهای موجود را کمتر سازد.

خواندن این مطلب
تفاوت موتور برق بنزینی با دیزلی ( فرق های اصلی ژنراتورها )

استفاده از انواع مواد آکوستیک و عایق نه تنها راه حل موثری برای کاهش انتشار صدا است بلکه با محافظت از پمپ در مقابل عواملی چون فشار و ضربه می‌تواند تا حدود زیادی به افزایش عمر پمپ آب نیز کمک کند.

برای این کار نیازی به هزینه کردن زیاد نیست شما می‌توانید با استفاده از مواد طبیعی و بازیافتی مناسبی چون شانه‌های تخم مرغ، الیاف طبیعی چون پوست کنف، الیاف نارگیل، پوشال کاغذ و… برای این کار استفاده کنید. در حال حاضر در ساخت صفحات اکوستیک نیز از همین مواد طبیعی استفاده می‌شود.

مشاوره با ابزاریکا

جمع‌بندی در روش های کم کردن صدای پمپ آب

امروزه با توجه به افزایش جمعیت و زندگی‌های آپارتمانی نیاز ساختمان به پمپ آب یک مسئله کاملا ضروری به نظر می‌رسد. مهمترین چالش استفاده از پمپ آب سر و صدای بسیار زیاد و آزاردهنده آن است. البته استفاده از پمپ آب‌های جدید و کم صدا اصلی‌ترین راه برای خلاصی از شر صدای بلند پمپ آب‌های قدیمی است. اما روش‌های کم هزینه‌تر و ساده‌تری نیز وجود دارد که در مقاله به آن‌ها اشاره کردیم و استفاده از آن‌ها می‌تواند در کاهش صدای پمپ آب کمک کننده باشد. مهمترین نکته در روش های کم کردن صدای پمپ آب خانگی،  توجه به شرایط نصب آن و انتخاب محل نصب مناسب برای پمپ‌های آب است. همچنین شما میتوانید با مشاوره رایگان با متخصصین ابزاریکا به کاهش صدای پمپ خود کمک کرده و یا برای خرید پمپ آب بی صدا و پیشرفته اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *