داغ کردن و سوختن موتور پمپ ( یا کفکش ) + راه حل تعمیر آن

داغ کردن و سوختن موتور پمپ

چرا پمپ آب داغ میکند، خراب می شود، آسیب میبیند و می سوزد؟ پمپ کفکش یکی از کاربردی‌ترین انواع پمپ در سیستم آبرسانی است. این پمپ‌، آب‌ها را از پایین ترین سطوح خارج کرده و دارای ویژگی‌هایی است که سایر موتور پمپ‌ها از آن بهره‌مند نیستند. موتور پمپ‌های کف‌کش دارای اندازه‌های مختلفی هستند که قطر خروجی آب را بر اساس کاربردی که دارد مشخص می کند. پمپ کف‌کش در بازار در دو نوع کف‌کش تک‌فاز و سه فاز وجود دارد و به صورت فلوتر و ساده عرضه می‌شوند. از آنجایی که الکتروپمپ کف‌کش یک ابزار کاربردی است، طبیعی است که گاهی دچار مشکل شود. در این مقاله قصد داریم به علل خرابی و سوختن موتور پمپ بپردازیم و راه حل هایی برای تعمیر آن ارائه کنیم.

علل سوختن موتور پمپ کف‌کش

باید اشاره کنیم که کف‌کش‌ها برای انتقال و پمپاژ آب صاف و بدون آلودگی طراحی شده‌اند، بنابراین وجود آلودگی‌هایی مثل گل و لای و املاح نامحلول می تواند باعث خرابی قطعاتی چون پروانه، سیل مکانیکی و بلبرینگ شده و عمر کف‌کش را کاهش دهد.

گاهی اوقات نیز نرسیدن سیال به داخل کف‌کش باعث خشک کار کردن و در نهایت سوختن موتور کف‌کش می‌شود. یکی دیگر از عواملی که از علت‌های خرابی موتور پمپ بنزینی است استفاده نکردن از سیستم حفاظتی مناسب است. عدم وجود یک سیستم محافظتی مناسب باعث می‌شود که حتی کوچکترین اتصالی ها باعث آسیب دیدن موتور کف‌کش و سوختن آن شود.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد تغییر سایز لوله خروجی پمپ کف‌کش است که باعث ایجاد فشار اضافه روی الکتروموتور شده و در دراز مدت باعث سوختن آن می‌شود.

 

خواندن این مطلب
روش‌های کاهش صدای پمپ آب | چگونه صدای پمپ را کم کنیم؟

عیوب اصلی موتور پمپ و کف‌کش

?عیوب اصلی موتور پمپ و کف‌کش مثل داغ کردن و راه حل‌های رفع آن :

عیوب رایج در موتور پمپ ها قابل شناسایی و حل کردن است، در این بخش شما را با عیوب اصلی موتور پمپ و کف‌کش و روش‌های رفع آن آشنا می کنیم:

1- خروجی بدون آب، علیرغم وصل بودن برق

شاید بتوان گفت این رایج‌ترین عیب یک پمپ کف‌کش بنزینی یا دیزلی است. مهمترین دلیلی که برای این عیب می‌توان برشمرد جدا شدن یا شکستگی لوله خروجی است. در زمان رویارویی با این مشکل باید ابتدا برق را قطع کرده و سپس به بررسی اتصالات پمپ بپردازید.

دلیل دیگر این مشکل نداشتن سیستم حفاظتی مناسب، بار اضافه به دلیل کشیدن سیال غلیظ، استفاده از کف‌کش در ارتفاع نامناسب و … است که باعث فشار به سیم پیچ و گرم شدن آن و در نهایت سوختگی پمپ می‌شود.

در صورت ورود آب به محوطه داخلی الکتروموتور نیز ممکن است سیم پیچ دچار سوختگی شود. دلیل اصلی آن از بین رفتن آب بندهای سیل مکانیکی پمپ است. گاهی نیز سوختن کف‌کش در اثر گیرکردن روتور کف‌کش اتفاق می‌افتد که باعث بالا رفتن آمپر مجاز کف‌کش می‌شود.

2- روشن بودن پمپ همراه با آمپر کشی غیر معمول

یکی از دلایل این مشکل می‌تواند سفت بودن بیش از حد شافت پروانه کف‌کش باشد. معکوس بودن جهت چرخش الکتروموتور نیز می‌تواند دلیل دیگری بر این امر باشد. گاهی اوقات نیز پروانه الکتروپمپ در اثر املاح و آلودگی‌های دیگر گیر کرده و از کار می‌افتد.

معیوب بودن الکتروموتور و خروج روغن از سیم پیچ باعث تحمیل فشار اضافه روی موتور و گرم شدن سیم پیچ می شود این مسئله باعث آمپر کشیدن بیش از حد می شود که در صورت نبودن سیستم محافظتی مناسب باعث سوختن الکتوموتور می شود.

خواندن این مطلب
تفاوت موتور برق بنزینی و گازسوز چیست؟ | این ژنراتورها چه فرقی دارند

3- میزان آب دهی پایین

مهمترین دلیل آب دهی پایین پمپ گرفتگی محفظه آن است. در صورتی که به هر دلیلی آب به داخل محفظه پمپ کف‌کش نرسد پمپ آب دهی لازم را نخواهد داشت.

گرفتگی لوله خروجی پمپ از دلایل دیگر آب دهی پایین آن است. در صورت گرفتگی لوله پمپ خروجی با افت فشار و میزان آب دهی پایین همراه است که به سادگی میتوان این گرفتگی را برطرف کرد.

قطر پروانه نیز می تواند در این مسئله تاثیرگذار باشد. در صورتی که قطر پروانه در اثر سایش از اندازه استاندارد خارج شده باشد پمپ قادر به تولید فشار آب دهی لازم نخواهد بود. کاهش آمپر و کافی نبودن جریان برق نیز می‌تواند در میازن آب دهی پمپ تاثیرگذار باشد.

4- پریدن فیوز به محض روشن کردن پمپ

اتصال کوتاه بین سیم پیچ استاتور و بدنه پمپ می‌تواند دلیل اصلی ایجاد این مشکل باشد. این اتصال باعث قطع شدن فیوز می‌شود. برای رفع این مشکل باید موتور پمپ تعمیر شود. یا حتی ممکن است توان موتور پمپ شما بسیار بالا باشد و آمپراژی فراتر از ماکزیمم توان فیوز شما به شبکه‌تان اعمال میکند که این امر نیازمند تعمیرات سیمکشی ساختمان و بهبود فیوز است.

گریپاژ کردن پروانه پمپ می تواند دلیل بعدی باشد. در صورت رخ دادن این اتفاق پمپ دچار آمپر کشیدن می‌شود و این مسئله قطعی فیوز را در پی دارد. معمولا با تمیز کردن پروانه سیال و همچنین محفظه ورودی این مشکل حل می‌شود.

5- قطع شدن آب دهی پمپ به طور ناگهانی

مهمترین دلیل این مسئله جدا شدن لوله متصل به کف‌کش یا شکستگی آن است، در صورتی که پروانه موتور کف‌کش بشکند نیز آب دهی ناگهان قطع می شود.

خواندن این مطلب
مقایسه پمپ آب جتی و پمپ آب بشقابی

در صورتی که در سیستم برقی موتور کف‌کش اشکالی وجود داشته باشد نیز ممکن است آب دهی به شکل ناگهانی قطع شود. برای رفع این مشکل باید اتصالات را چک کرد، از پروانه‌های با کیفیت استفاده کرد و سیستم برقی موتور کف‌کش را بررسی کرد.

سرویس پمپ کف‌کش و پیشگیری از خرابی موتور پمپ

سرویس پمپ کف‌کش و پیشگیری از خرابی موتور پمپ

الکتروپمپ کف‌کش یک وسیله مصرفی است که کاربرد زیادی دارد، بنابراین بهتر است که به صورت منظم آن را سرویس کرد تا دچار مشکلاتی که در بخش‌های قبل به آنها اشاره کردیم نشود. معمولا در سرویس پمپ کف‌کش این موارد انجام میگیرد:

  • – بررسی صداها و لرزش های اضافی دستگاه
  • – بررسی اتصالات لوله از نظر نداشتن نشتی
  • – اطمینان از گردش پمپ و گیرپاژ نبودن آن
  • – تست و بررسی میزان لرزش پمپ
  • – مشاهده و کنترل میزان دمای دستگاه و جلوگیری از داغ شدن بیش از حد آن و …

گاهی برخی از مشکلات پمپ کف‌کش به راحتی قابل رفع است و گاهی نیاز است که برای تعمیر موتور،  قطعات یا تعویض موتور اقدام شود.

جمع بندی نهایی

در این مقاله به علل مشکلات و عیوب اصلی موتور پمپ و کف‌کش اشاره کردیم، ضمن این که دلایل سوختن موتور و همچنین روش های تعمیر موتور کف‌کش را توضیح دادیم. بنابراین بهتر است با انجام سرویس های منظم و همچنین بررسی  دائم موتور کف‌کش از بروز مشکلات پرهزینه برای پمپ یا موتور پیشگیری کرد. ابزاریکا در این راه همراه شماست…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *