تفاوت موتور برق بنزینی با دیزلی ( فرق های اصلی ژنراتورها )

بسیاری از افراد به دنبال خرید موتور برق مناسب برای کاربری‌های مد نظر خود هستند. یکی از مهم‌ترین سوالات و دغدغه‌ها برای این افراد این است که موتور برق دیزلی را انتخاب کرده و به خرید آن دست بزنند یا موتور برق بنزینی را برای این کار در نظر بگیرند. از آنجایی که در نظر گرفتن موارد تفاوت موتور برق بنزینی با دیزلی به این افراد کمک می‌کند تا انتخاب مناسب‌تری داشته باشند، در این مقاله قصد داریم به این موضوع پرداخته و برخی از تفاوت‌های میان این دو محصول را بیان کنیم. پیش‌ از ورود به بحث و توجه به تفاوت موتور برق بنزینی با دیزلی لازم است بدانید که این محصولات هر دو تجهیزاتی هستند که می‌توانند سوخت را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و برق مورد نیاز برای مصارف شما را فراهم کنند.

تفاوت موتور برق بنزینی با دیزلی

میزان مصرف سوخت

یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف میان موتورهای برق بنزینی با دیزلی، میزان مصرف سوخت هر کدام از این تجهیزات است. در حالت کلی مصرف سوخت موتورهای برق دیزلی با توجه به میزان انرژی تولید شده توسط آن‌ها، کمتر از نوع بنزینی است.

طول عمر و دوام

موتورهای برق دیزلی از طول عمر و دوام بالاتری نسبت به نوع بنزینی این تجهیزات، برخوردار شده‌اند. چراکه اولا موتورهای برق بنزینی برای تولید برق با توان مشخص، باید فشار بسیار بالاتری را تحمل کنند. اما موتورهای برق دیزلی این میزان فشار را تحمل نکرده و قادرند توان برق یکسانی را به وجود آورند.

به همین دلیل میزان فشار بسیار کمتری به اجزا و بخش‌های مختلف موتورهای دیزلی وارد خواهد شد. پس احتمال خرابی این ابزار نیز کمتر است. از سوی دیگر و در بالاتر بودن دوام و عمر موتورهای دیزلی نسبت به نوع بنزینی، عامل دیگری نیز نقش موثر دارد و این عامل هم، روان بودن سوخت در موتورهای دیزلی است.

خواندن این مطلب
قیمت پمپ آب خانگی برای یک طبقه

وجود این خاصیت باعث می‌شود تا این تجهیزات نیازی به استفاده از روش‌ها و یا راهکارهای مختلف برای روان کنندگی سوخت نداشته باشند. این در حالی است که موتورهای بنزینی باید با استفاده از روان کننده‌های مختلف از قبیل انواع روغن‌ها، سوخت خود را روان‌سازی کنند.

استفاده از این روان‌کننده‌ها باعث می‌شود تا با گذشت مدت زمانی مشخص، بخش انتقال سوخت موتورهای بنزینی دچار آسیب و یا خرابی شده و طول عمر و دوام آن‌ها کاهش پیدا کند.

وزن و امکان جابه‌جایی

یکی دیگر از مواردی که باید در هنگام بیان تفاوت موتور برق بنزینی با دیزلی در نظر داشته باشید، عامل وزن هر کدام از این محصولات است. لازم است بدانید که موتور برق بنزینی به دلیل برخورداری از وزن بسیار سبک و قابلیت حمل و نقل آسان‌، موتور برق پرتابل نیز نام گرفته در حالی که موتورهای برق دیزلی از وزن سنگین‌تری برخوردار شده‌اند که آن هم به دلیل شیوه احتراق سوخت در این تجهیزات است.

در حقیقت نحوه عملیات احتراق سوخت در این دستگاه‌ها و ایجاد لرزش و وقوع انفجار توسط موتورهای دیزلی باعث شده که این موتورها با وزن سنگین‌تری طراحی و تولید شده و به بازار مصرف ارائه گردند. به بیان ساده‌تر، عملیات احتراق سوخت در این دستگاه‌ها با انفجار همراه بوده و لرزش‌هایی را نیز ایجاد می‌کند.

این لرزش‌ها به کنترل شدن نیاز دارند. پس در فرایند ساخت این ابزار سعی می‌کنند شاسی موتورهای برق دیزلی را تقویت نمایند. انجام این کار نیز خود به خود به سنگین‌تر شدن وزن کلی دستگاه منجر خواهد شد.

خواندن این مطلب
داغ کردن و سوختن موتور پمپ ( یا کفکش ) + راه حل تعمیر آن

نوع سوخت مصرفی و امنیت سیستم

سوخت متفاوت، دیگر موارد اختلاف موتورهای برق بنزینی با دیزلی است. همان‌طور که از نام موتورهای برق بنزینی هم مشخص شده، این دستگاه‌ها با استفاده از سوخت بنزین کار می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید این سوخت، اگر در تماس با گرما واقع شده و یا جرقه‌ای صورت پذیرد، به سادگی و با سرعتی بسیار  بالا، مشتعل خواهد شد و عملیات احتراق آن صورت خواهد گرفت. این در حالی است که موتورهای دیزلی با استفاده از سوخت گازوئیل کار و فعالیت می‌کنند.

گازوئیل نیز سوختی است که به راحتی و با سرعت بالا، مشتعل نمی‌شود. به همین دلیل هم موتورهای دیزلی امنیت بسیار بالاتری نسبت به نوع بنزینی دارند.

موتور برقی دیزلی یا بنزینی

میزان سر و صدا

همان‌طور که می‌دانید تمامی انواع موتور برق‌ها وقتی آغاز به کار می‌کنند سر و صدای زیادی به وجود خواهند آورد. با این حال موتورهای دیزلی سر و صدای بسیار بیشتری نسبت به نوع بنزینی دارند. این عامل هم به دلیل نوع و شیوه خاص عملیات احتراق سوخت در این دستگاه‌ها است.

بنابراین اگر به دنبال خرید موتور برق مناسب برای اماکن و ساختمان‌های مسکونی هستید بهتر است این نوع تجهیزات را برای خرید در نظر بگیرید. در این شرایط موتورهای برق بنزینی به دلیل تولید سر و صدای بسیار کمتر، انتخاب مناسب‌تری هستند.

هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری

موتور برق دیزلی، گرمای کمتری نسبت به نوع بنزینی ایجاد می‌کند. از سوی دیگر فرایند طراحی آن‌ساده‌تر بوده و اجزای ساده‌تری هم دارد. به همین دلیل از استهلاک کمتری بهره برده و نیاز به تعمیر و نگهداری آن‌ نیز کمتر است.

خواندن این مطلب
تفاوت علف تراش پشتی، دوشی، دو زمانه و چهار زمانه

در حالی که موتورهای برق بنزینی در مدت زمان‌های بسیار کمتر و کوتاه‌تر نیاز به تعمیر و سرویس شدن پیدا می‌کنند. در صورتی‌ که موتور برق دیزلی نیاز به تعمیر و سرویس شدن پیدا کند هزینه‌های بسیار بالایی را به خود اختصاص خواهد داد‌.

تنوع مدل‌ها

تولید کنندگان سعی خود را به کار گرفته‌اند تا موتورهای برق بنزینی را در انواع و اقسام مختلفی از مدل‌ها طراحی و تولید کرده و به بازار مصرف ارائه دهند. موتورهای برق دیزلی از تنوع کمتری برخوردار بوده، اما در مقابل، مصرف پایین سوخت داشته و از راندمان و کارایی بالایی نیز بهره‌مند شده‌اند.

 

برای خرید موتور برق در انواع مدل می‌توانید به فروشگاه ابزاریکا مراجعه نمایید

سیستم هوا خنک و آب خنک موتور

در حالت معمول سیستم به کار رفته در فرایند ساخت موتورهای بنزینی، از نوع هواخنک بوده و موتور برق دیزلی با سیستم آب خنک طراحی و ساخته می‌شود. سیستم‌های طراحی شده با آب خنک، از قیمت بالاتری نسبت به هوا خنک برخوردار شده‌اند. شما می‌توانید از هر کدام از این سیستم‌ها با توجه به میزان انرژی تولید شده‌شان استفاده کنید.

موارد کاربرد متفاوت ژنراتور های بنزینی و دیزلی

تفاوت موتور برق بنزینی با دیزلی در موارد کاربرد این تجهیزات نیز است. موتور برق دیزلی برای استفاده در محیط‌های صنعتی و کارخانجات بسیار مناسب‌تر است. اما موتور برق بنزینی را می‌توانید در مصارف مسکونی نیز به کار گیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *