تفاوت سمپاش زنبه‌ای و فرغونی

تفاوت سمپاش فرغونی و زنبه ای

همان‌طور که می‌دانید یکی از اقدامات بسیار ضروری برای کشاورزان، اجرای عملیات سم‌ پاشی است. به‌ نحوی که بتوانند از شر آفات و یا حشرات موذی نجات پیدا کرده و محصولات با کیفیت‌تری را روانه بازار مصرف کنند. بسیاری از کشاورزان به‌ دنبال خرید سمپاش‌های مناسبی هستند که با استفاده از آن‌ها بتوانند عملیات سم‌ پاشی مزارع و باغات خود را راحت‌تر و با سرعت عمل بسیار بالاتری انجام دهند. در حال‌ حاضر تولیدکنندگان انواع مختلفی از این محصولات را ساخته و روانه بازار مصرف می‌کنند. از جمله انواع پر طرف‌دار و پرکاربرد این محصولات می‌توان به سمپاش‌ زنبه‌ای و فرغونی اشاره کرد که کاربردی نیمه صنعتی دارند.

فرق سمپاش زنبه ای و فرغونی چیست؟

هر دو این تجهیزات، محصولاتی بسیار مناسب و با کیفیت برای برطرف ساختن نیازهای کشاورزان بوده و می‌توانند عملیات سمپاشی را با دقت و کیفیت بسیار مناسبی انجام دهند. در این مقاله قصد داریم به بیان تفاوت سمپاش زنبه‌ای و فرغونی بپردازیم. اما پیش‌ از آن لازم است با ویژگی‌های هر کدام از این محصولات آشنا شوید و مزایا و معایب هر کدام را بدانید.

سمپاش زنبه‌ای

سمپاش زنبه ای

طبق یک طبقه‌بندی کلی می‌توان سمپاش‌ها را در انواع دستی، شارژی، موتوری و… دسته‌بندی کرد. سمپاش‌های زنبه‌ای از انواع سمپاش‌های موتوری به شمار می‌روند و کاربردها و مصارف فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند.

این محصولات از یک پمپ و یک شاسی به‌ وجود آمده‌اند. از پمپ، به‌ منظور سمپاشی استفاده‌ شده و دیگر اجزاء سمپاش نیز بر روی شاسی نصب شده‌اند. برای این‌ که بتوانند سموم کشاورزی را حمل‌ و نقل نمایند باید از یک بشکه جداگانه نیز استفاده کنند. سمپاش‌های زنبه‌ای در بیشتر مواقع برای سمپاشی زمین‌های کشاورزی و یا باغ‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در مناطقی ناهموار واقع شده‌اند.

مزایای سمپاش زنبه‌ای در مقایسه با فرغونی

  • برخورداری از طول عمر طولانی
  • بهره‌وری بالا
  • ابعاد کوچک و وزن سبک سمپاش زنبه ای نسبت به فرغونی
  • گنجایش و قدرت بالا
  • جابه‌جایی و حمل و نقل آسان
  • سرعت بالای عملکرد در سمپاشی
  • امکان سمپاشی در مساحت و متراژ بالا
  • امکان کوبله کردن موتور و پمپ مطابق با هدف و نیاز
خواندن این مطلب
معرفی بهترین برند سمپاش زنبه‌ای ( مناسب با کارکرد شما )

معایب سمپاش زنبه‌ای

  • برخورداری از چارچوب ثابت
  • فاقد چرخ بودن

سمپاش فرغونی

سمپاش فرغونی

سمپاش‌های فرغونی نیز از انواع سمپاش‌های موتوری محسوب می‌شوند. بنابراین نیروی خود را از یک موتور به دست می‌آورند. این تجهیزات همان‌طور که از نامشان نیز مشخص شده به شکل یک فرغون طراحی‌ شده و دارای چرخ نیز هستند. از دیگر اجزاء به‌ کار رفته در طراحی این محصولات می‌توان به پمپ، شلنگ، مخزن و… اشاره کرد.

این محصولات از حجم‌های مختلفی برخوردار بوده و در انواع متنوعی هم طراحی و تولید می‌شوند. در صورتی‌ که کشاورزان تمایل به سمپاشی درختان خود داشته باشند از این سمپاش‌ها استفاده می‌کنند. چراکه امکان تنظیم میزان پرتاب سم توسط این تجهیزات وجود دارد.

سمپاش فرغونی را در حقیقت می‌توان یکی از متداول‌ترین انواع این محصولات به شمار آورد که توسط بسیاری از کشاورزان مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این نوع از سمپاش‌ها، سمپاش موتوری و یا چرخ‌دار نیز گفته می‌شود. دارا بودن ابعاد نسبتاً بزرگ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سمپاش‌ها است.

برای‌ اینکه بتوانند مزارع و باغ‌های کشاورزی با متراژ و مساحت بسیار بالا را سمپاشی نمایند، از این محصولات استفاده می‌کنند. برخورداری از سرعت عمل بسیار بالا در زمینه سمپاشی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و محلول، از دیگر ویژگی‌های این محصولات است.

میزان پرتاب سم در این تجهیزات، توسط لانس قابلیت تنظیم داشته و از سوی دیگر شما می‌توانید سرعت پاشش سم را نیز تنظیم کنید. بنابراین مصرف سوخت بنزین با استفاده از این ابزار، بسیار کم و بهینه خواهد شد. مخازن این سمپاش‌ها در حالت معمول در ظرفیت‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ لیتری طراحی و تولید می‌شوند که می‌توانید از هر کدام در مصارف خاص خود استفاده کنید.

خواندن این مطلب
ژنراتور برای ماینر | بهترین موتور برق مخصوص Miner چیست؟

برای نمونه مخازن ۲۰۰ لیتری این نوع از سمپاش‌ها متناسب و مناسب کاربرد در فضاهایی از قبیل گلخانه‌ها هستند.

مزایای سمپاش فرغونی نسبت به زنبه ای

  • قدرت پاشش سم به‌ صورت کاملاً یکنواخت
  • سرعت عمل بالا در پاشیدن سم
  • قدرت بالای پاشش سم
  • صرفه‌جویی در مصرف سوخت و سم در فرغونی

معایب سمپاش فرغونی

  • ابعاد بزرگ و عدم امکان حمل و نقل به راحتی
  • وزن سنگین
  • امکان گیر کردن در خاک و زمین کشاورزی
  • گنجایش کم
  • عدم پشتیبانی از شلنگ‌های بالاتر از ۲۰۰ متر

جمع بندی فرق ها و تفاوت سمپاش زنبه‌ای و فرغونی

سمپاش‌های فرغونی و زنبه‌ای با یکدیگر مشابهت‌های بسیار زیادی داشته و بسیاری از ویژگی‌های آن‌ها با یکدیگر مشترک است. برای نمونه هر ۲ محصول از نوع موتوری بوده و از یک پمپ پیستونی برخوردار شده‌اند. اما با این‌ حال میان این دو ابزار اختلافاتی هم به چشم می‌خورد.

بنابراین و برای این‌که به خرید مناسب‌تری دست بزنید بهتر است با تفاوت سمپاش زنبه‌ای و فرغونی نیز به میزان کافی آشنایی داشته باشید. در این‌ صورت خرید بهینه‌تر و مناسب‌تری را انجام خواهید داد و از مزایای محصول خریداری شده بهره‌مند خواهید شد.

بیشترین تفاوت سمپاش زنبه‌ای و فرغونی در ویژگی‌های ظاهری این دو محصول است. چراکه سمپاش فرغونی از ظاهری شبیه به فرغون برخوردار شده و به‌ صورت چرخ‌دار طراحی و تولید شده‌ است. با خرید این سمپاش به‌ راحتی امکان حمل و نقل را به دست خواهید آورد.

پس می‌توانید آن را به هر مکان و یا زمین کشاورزی انتقال داده و به‌ راحتی از آن استفاده کنید. این در حالی است که در فرآیند طراحی و تولید سمپاش زنبه‌ای از چرخ استفاده نشده، بنابراین حمل و نقل این محصول با دشواری‌های بیشتری مواجه است. در واقع باید آن را در مکانی ثابت قرار دهید و سپس با استفاده از شلنگ بلند آن به عملیات سمپاشی اقدام نمایید.

خواندن این مطلب
مقایسه پمپ آب جتی و پمپ آب بشقابی

سمپاش فرغونی این امکان را دارد که عملیات سمپاشی مزارع کشاورزی شما را بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای به انجام برساند. قدرت این سمپاش ۳ تا ۵٫۵ اسب بخار است. در حالی‌ که قدرت موتور سمپاش زنبه‌ای ۲ تا ۳ اسب بخار تعیین شده اما با این‌ وجود موتور و پمپ هر دو این تجهیزات ۴ زمانه است.

مشاوره با ابزاریکا

سمپاش زنبه‌ای بهتر است یا فرغونی؟

بسیاری از افراد تمایل دارند از میان این دو محصول، بهترین را شناخته و سپس آن را برای خرید در نظر بگیرند. به این نکته توجه داشته باشید که بهترین سمپاش با توجه به مصارف و کاربردهای شما و ویژگی‌های سمپاش مورد نظر تعیین و مشخص خواهد شد.

در این مقاله سعی کردیم به بیان چند تفاوت سمپاش زنبه‌ای و فرغونی بپردازیم و برخی از ویژگی‌ها و موارد مصرف آن‌ها را بیان نماییم تا شما تا بتوانید از میان آن‌ها بهترین سیستم را برای سمپاشی باغ و مزرعه کشاورزی خود انتخاب کنید.

هر دو این سیستم‌ها قدرت و انرژی مورد نیاز خود را از طریق موتور بنزینی دریافت می‌کنند و می‌توانند فرایند سمپاشی را برای شما تسریع و تسهیل گردانند. ابعاد، بزرگی و سنگینی سمپاش فرغونی و حمل و نقل دشوار و ظرفیت عملکرد آن و از سوی دیگر ابعاد و اندازه‌های متنوع و متفاوت سمپاش زنبه‌ای، نصب جداگانه آن از سیستم موتوری، کارایی در زمین‌های مختلف کشاورزی با متراژهای بالا، پایین و… از جمله ویژگی‌های هر کدام از این تجهیزات است.

پس تفاوت سمپاش زنبه‌ای و فرغونی را در نظر گرفته، نوع کاربرد، ابعاد و مساحت زمین زراعی را تعیین کرده و بدانید به سمپاش با چه قدرت موتوری و چه میزان ظرفیت و گنجایشی نیاز دارید تا بتوانید بهترین این ابزار را انتخاب کنید. ابزاریکا به طور رایگان به شما مشاوره خرید سمپاش خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *