اهمیت پمپ آب در گلخانه ها

اهمیت پمپ آب در گلخانه ها

پمپ آب از تجهیزات مهم و حیاتی در گلخانه‌ها است. برای رساندن آب کافی به محصولات گلخانه‌ای، وجود پمپی با موتور قوی که آب را از اعماق زمین تلنبه نموده و به گیاهان برساند از ضروریات به‌شمار می‌آید.

بسته به وسعت گلخانه و سطح زیر کاشت، نیاز به موتور پمپ با قدرت متفاوت وجود دارد. تنوع مدل‌های موجود و نحوه عملکرد آنها به‌خوبی از عهده این کار برمی‌آید. در این مطلب با تنوع این نوع پمپ‌های آبیاری در گلخانه‌ها و فواید کاربرد آنها آشنا می‌شویم.

عملکرد موتور پمپ در آبیاری گلخانه

آبیاری گلخانه‌ها در کشت و پرورش گیاهان زینتی و کشاورزی نقش عمده‌ای ایفا می‌کند. در هیچ گلخانه‌ای بدون آبیاری منظم نخواهیم توانست پیشرفت چندانی در زمینه رشد و تکثیر گیاهان خزانه‌ای داشته‌ باشیم. حتی وقفه‌ای کوتاه در آبیاری می‌تواند به توقف رشد یا سوختن ریشه گیاه بیانجامد. به‌ویژه هنگامی که کار کشاورزی در مناطق گرم و خشک انجام می‌گیرد. به همین دلیل اهمیت موتور پمپ ها بیش از پیش احساس می شود.

در مورد کشت گیاهان گلدار و میوه‌دار هم، ضعیف بودن یا توقف آبیاری به کیفیت کار آسیب جدی وارد می‌کند. حتی رساندن مواد مورد نیاز و کود به گیاهان نیز در بسیاری موارد از طریق آبیاری انجام می‌شود. اما با بزرگ شدن وسعت سطح زیر کشت، برای انجام همه این موارد به پمپ آب نیاز است. شاید بتوان به جرئت گفت که هیچ گلخانه و باغی بدون موتور پمپ مناسب ، نمیتواند بازدهی اصلی و کامل خود را بروز دهد و کیفیت محصولات باغبانی به طور مستقیم تاثیر گرفته از قدرت موتور پمپ آب واقع در آن باغستان است.

خواندن این مطلب
قیمت پمپ آب خانگی برای یک طبقه

با انواع پمپ آب آشنا شویم

انواع پمپ آب آشنا شویم

جدا از استفاده از موتور برق یا ups ، باید موتور پمپ های آب را هم بشناسیم. پمپ‌های مخصوص آبیاری نیز مانند بسیاری دیگر از ادوات کشاورزی، دارای انواع گوناگون هستند.

تقسیم‌بندی موتور پمپ بر اساس نوع سوخت مصرفی به شرح زیر است:

  • پمپ‌های الکتریکی یا الکترو پمپ‌ها: نیروی محرکه این نوع پمپ برق است و نسبت به انواع دیگر از قدرت کمتری برخوردارند. ضمن اینکه هزینه برق فشار قوی مورد نیاز برای راه‌اندازی این پمپ زیاد بوده و اغلب در گلخانه‌های شهری با وسعت کم کاربرد دارد.
  • پمپ بنزینی: این نوع دارای قدرت بالا و کارایی فوق‌العاده‌ای است. حجم کم و وزن سبکی دارد و به‌دلیل حمل و نقل آسان از بیشترین محبوبیت بین باغداران برخوردار است. هم چنین طول عمر مفید این دستگاه نسبت به سایر نمونه‌ها بیشتر است.

آبیاری گلخانه‌های وسیع

پمپ‌های برقی توان آبیاری گلخانه‌های وسیع را نداشته و در این صورت لازم است برای آبیاری هر بخش از دستگاهی جداگانه استفاده شود.

ایراد دیگری که به کاربرد این نوع پمپ آب وارد است، گرانی قیمت بنزین است که اغلب با جایگزینی گازوئیل به‌عنوان سوخت جبران می‌شود.

  • پمپ دیزلی: این نوع که با گازوئیل کار می‌کند اغلب در مناطقی که از برق محرومند مورد استفاده قرار می‌گیرد. وزن و حجم آنها از انواع بنزینی بیشتر بوده و سهولت حمل و جابجایی آنها را ندارند. ضمن اینکه به‌دلیل سنگین بودن گازوئیل، در فصول سرد سال روشن کردن آنها با دشواری‌های زیادی همراه است. اما از نظر قدرت بالای آبرسانی و قیمت پایین جزو گزینه‌های محبوب بین کشاورزان به‌شمار می‌آیند.
  • پمپ‌های خورشیدی: این پمپ آب از نسل جدید و مدرن در نوع خود بوده و با نیروی تابش خورشید کار می‌کند. از جهت پاک بودن این انرژی و عدم آلودگی محیط زیست گزینه خوبی محسوب می‌شود. پمپ‌های خورشیدی دارای باتری قابل شارژ بوده و در صورت نگهداری مناسب از آنها طول عمر مفید بالایی هم دارند. این نوع پمپ‌ها در مناطقی با آفتاب کمتر و نیز در ساعات شب محدودیت کاربرد دارند.
خواندن این مطلب
تفاوت موتور برق بنزینی با دیزلی ( فرق های اصلی ژنراتورها )

کلام پایانی

در انتهای این متن کوتاه بار دیگر بر اهمیت کاربرد پمپ آب در گلخانه‌‌ها و تاثیر عمیق آن بر سلامت و رشد گیاهان تاکید می‌کنیم. تنوع این پمپ‌ها از نظر نوع سوخت و قیمت، کاربرد آنها باعث شده تا در شرایط گوناگون قابل استفاده باشند.

نوع برقی این پمپ‌ها به‌دلیل وزن و حجم کم و کاربرد آسان، راحت‌ترین کارایی را دارند. انواع دیزلی و بنزینی هم مقرون به‌صرفه و مفید هستند. مدرن‌ترین پمپ‌ها از نوع خورشیدی بوده که در ساعات شب محدودیت استفاده دارند. در همه گلخانه‌هایی که به‌دلیل وسعت زیربنا امکان آبیاری بدون پمپ وجود ندارد، بسته به شرایط موجود یکی از انواع این پمپ‌های ویژه آبیاری به‌کار گرفته می‌شوند. البته که این دستگاه ها باید به دور از دسترس کودکان نصب شوند.

ابزاریکا به عنوان وبسایت معتبر خرید ابزار باغبانی و کشاورزی، با مهیا کردن درگاه پرداخت امن به همراه ارسال رایگان محصولات در سراسر ایران، خیال خریداران را از بابت خرید محصولات با کیفیت باغی از جمله موتور پمپ و موتور برق ، راحت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *