تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی گلخانه چیست؟

تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی گلخانه

مسلما میدانیم که داشتن تجهیزات گلخانه‌ای کاربردی و مدرن از جمله نیازهای مهم برای راه‌اندازی یک گلخانه هستند. هرچه از تجهیزات پیشرفته مثل پمپ سمپاشی کشاورزی، موتور برق و… برای یک گلخانه استفاده شود، کیفیت محصولات هم بالاتر خواهد رفت. در ابزاریکا شما می‌توانید با انواع تجهیزات کشاورزی و قیمت فروش تجهیزات گلخانه‌ای مثل قیمت پمپ سمپاشی کشاورزی آشنا شوید؛ بنابراین اگر به فکر راه‌اندازی گلخانه هستید، ادامه مقاله می‌تواند به شما در این راستا کمک کند.

موتور برق گلخانه

تامین انرژی بدون وقفه در گلخانه‌ها کار آسانی نیست. برای در دسترس بودن همیشگی برق برای تجهیزات مختلف گلخانه‌ای مثل سیستم گرمایشی و سرمایشی که در ادامه به آن می‌پردازیم، نیاز به منبع انرژی است. به علت آنکه تجهیزات گلخانه‌ها حساس نیستند، استفاده از یو پی اس از نظر اقتصادی به‌صرفه نخواهد بود، بنابراین در گلخانه‌ها از موتور برق یا همان ژنراتور استفاده می‌شود. چند نمونه از انواع ژنراتور و موتور برق مناسب برای گلخانه را می‌توان موتور برق بنزینی، موتور برق گازسوز و موتور برق جیبی یا همچنین دیزلی در نظر گرفت.

تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی گلخانه

موتور پمپ گلخانه

مهم‌ترین نیاز کشاورزان برای کشت محصولات، بدون شک نیاز به آب است که باید از طریق کشیدن آب از چاه یا استخر به درختان برسد. بسیاری از کشاورزان برای مصارف کشاورزی و آبیاری محصولات خود با مشکلاتی روبرو هستند، اما استفاده از موتورپمپ‌های کشاورزی می‌توانند این دست مشکلات را برطرف کند.

یکی دیگر از علت‌های پرطرفدار بودن موتورپمپها آن است که می‌توانند سوخت فسیلی مثل نفت، بنزین و گازوئیل را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند تا از این طریق پمپ آب بتواند انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کند و با عملیات مکش، آب را از چاه زیرزمینی به روی زمین انتقال بدهد. بعد از آنکه موتور پمپ، آب را به روی زمین انتقال داد، به‌راحتی آب در دسترس زمین‌های کشاورزی و محصولات قرار می‌گیرد. با توجه به تنوع این محصولات، قیمت پمپ کشاورزی نیز متفاوت خواهد بود.

خواندن این مطلب
اهمیت پمپ آب در گلخانه ها

پمپ سمپاشی کشاورزی

پمپ سمپاشی یکی از ابزارهای بسیار کاربردی و مهم در گلخانه‌ها و برای کشاورزی خانگی و صنعتی به حساب می‌آید. سم‌پاشی یکی از کارهای پراهمیت است که در امور کشاورزی و پرورش گیاهان بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. کشاورزان و صاحبان گلخانه‌ها برای تامین و حفظ شرایط مطلوب برای محصولات و گیاهان نیاز به پمپ سم‌پاشی کشاورزی دارند. ضرورت سمپاشی در از بین بردن آفت‌ها و حشرات است تا به گیاهان آسیب نزنند. همچنین از پمپ‌های سم‌پاشی عنوان وسیله‌ای برای ضدعفونی کردن سطوح هم استفاده می‌کنند. بهترین قیمت برای خرید سمپاش با توجه به نیاز و حجم کار متفاوت است.

امروزه انواع مختلفی از پمپ‌های سم‌پاشی در بازار برای تامین نیاز این مشاغل تولید شده‌اند. قیمت پمپ سمپاشی کشاورزی می‌تواند بر اساس نوع آن، کشور تولید کننده و عملکردی که دارد، متفاوت باشد. برای اطلاع از قیمت پمپ سمپاشی کشاورزی و انواع مدل‌های مختلف آن می‌توانید به فروشگاه مراجعه کنید و یا با شماره تلفن های سایت در ارتباط باشید.

سیستم گرمایشی گلخانه

سیستم مرکزی: این نوع سیستم‌ برای گلخانه‌های بالای 4 هکتار مناسب به نظر می‌رسد و همانند سیستم شوفاژ است و از بخارآب یا آب داغ در آن استفاده می‌شود.

سیستم موضعی: سیستم موضعی یا بخاری شامل سه دسته مختلف بخاری‌های کنوکسیونی یا همرفتی، بخاری‌های منفرد یا تراکمی و بخاری تابشی با انرژی پایین هستند که هرکدام استفاده خاصی دارند.

سيستم سرمایشی گلخانه

رایج‌ترین روش سرمایشی در تابستان برای گلخانه‌ها سيستم خنک کننده تبخیری پنکه و پوشال است. سيستم پنکه و پوشال يکی از ارزان‌ترین روش‌ها برای خنک نگه‌داشتن گلخانه‌ها به حساب می‌آید. در مسير اين سیستم‌ها معمولا ترموستات نصب می‌کنند تا درجه حرارت به‌صورت اتوماتيک کنترل شود.

مه پاش

این وسیله برای مرطوب کردن هوای داخل گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اغلب گیاهان علاوه بر آبیاری به رطوبت محیط هم برای رشد نیاز دارند. از این سیستم مه افشانی، آب پرفشار وارد لوله‌هایی می‌شود و از طریق شیپوره که آب را به‌صورت ذره‌های ریز در می‌آورد، به حالت مه مانند در گلخانه پخش خواهد شد. از این سیستم می‌توان برای خنک نگه داشتن گلخانه نیز استفاده کرد. بعضی از گلخانه‌ها می‌توانند ترکیبی از سیستم مه افشانی، سیستم پوشال، پنکه و پارچه‌های سایه ده را برای خنک نگه داشتن و به وجود آوردن شرایط مناسب برای محصولات، به کار بگیرند.

خواندن این مطلب
اهمیت پمپ آب در گلخانه ها

تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی گلخانه

سیستم آب‌رسانی قطره‌ای

استفاده از سیستم آب‌رسانی اختیاری است، اما مطمئنا از خرید آن پشیمان نخواهید شد. به این علت که این سیستم علاوه بر صرفه‌جویی کردن در مصرف آب، احتمال اینکه گیاهان بر اثر کمبود آب و یا آبیاری بیش ‌از اندازه آسیب ببینند را نیز کاهش می‌دهد.

وسایل تهویه در گلخانه کشاورزی

موتورهایی برای تهویه گلخانه‌ها ساخته‌شده‌اند که با دمای ترموستات کار می‌کند و هنگامی که دمای گلخانه از حد مورد نظر بالاتر برود، باعث می‌شود این ماشین روشن شود و دریچه‌های تهویه را باز و بسته نماید. این وسایل تهویه را میتوان بر خلاف پمپ سمپاشی کشاورزی، یکی از تجهیزات اختیاری گلخانه ها نامید.

تامین نور مکمل در گلخانه‌ها

قطعا بهترین نور برای رشد و نمو گیاهان نور خورشید است. ولی در روزهای زمستان نور کافی به گیاهان نمی‌رسد؛ بنابراین استفاده از نورهای مکمل (مصنوعی) در گلخانه‌ها ضروری می‌شود. به‌طورکلی برای تامین نور مکمل در گلخانه‌ها می‌توان از نورهای فلورسنت، نورهای سفید حاصل از رشته ملتهب و نورهایی با تخلیه الکتریکی شدید مانند لامپ‌های جیوه‌ای فشار بالا و لامپ‌های سدیمی شامل متال‌‌هالیدها استفاده کرد.

انتخاب نوع لامپ مورد نیاز برای گلخانه بستگی به هدف استفاده از آن دارد. عوامل مختلفی مثل نوع گیاه و نیاز نوری آن، خصوصیات دوره نوری، سطح پرتوافشانی، زمان و طول مدت پرتوافشانی، هزینه خرید و نصب، لامپ‌ها و … نیز در انتخاب نورهای مکمل و نوع لامپ برای گلخانه نقش دارند.

وسایل سترون کننده خاک

گندزدایی به منظور حذف نماتدها، بذر علف‌های هرز، قارچ‌ها و باکتری‌های زیان‌بار، با گرما یا مواد شیمیایی و از این قبیل محتوا و محتویات، برای رشد بهتر محصولات بسیار ضروری به نظر می‌رسد. گندزدایی با دستگاه سترون کننده (پاستوریزه کننده) خاک این‌گونه است که درب آن را محکم می‌بندیم، لوله‌های سوراخ‌دار در خاک قرار می‌گیرند و بخارآبی که در قسمت گرم کننده دستگاه تولید شده را به لوله ها وارد می‌کنند و آن‌ها از این سوراخ‌ها خارج شده و به این طریق این دستگاه خاک را سترون می‌کند. این نکته را در نظر داشته باشید برای این کار خاک باید مرطوب، (نه خیس) باشد.

خواندن این مطلب
اهمیت پمپ آب در گلخانه ها

دستگاه CO2 ساز گلخانه

CO2 در گلخانه برای افزایش کمیت و همچنین کیفیت محصولات تزریق می‌شود. با افزایش میزان CO2 در گلخانه‌ها توسط این دستگاه، عمل فتوسنتز تا 50 درصد افزایش پیدا می‌کند. به‌طورکلی این دستگاه را باید یک ساعت بعد از طلوع خورشید روشن و یک ساعت قبل از غروب خاموش کرد تا عملکرد خوبی داشته باشد. این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر از نور مکمل در گلخانه خود استفاده می‌کنید، حتما به این دستگاه نیاز دارید زیرا در چنین شرایطی به تزریق CO2 بیشتری نیاز است.

در این مقاله به معرفی تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی گلخانه‌ها پرداختیم و انواع وسایل و تجهیزات مختلف و عملکرد آن‌ها را ذکر کردیم. اما شاید این تجهیزات کافی نباشند و دستگاه هایی مثل کلتیواتور و شخم زن هم برای گلخانه های خود نیاز داشته باشید. برای آشنایی با انواع این تجهیزات و قیمت هرکدام از آن ها مثل قیمت پمپ سمپاشی کشاورزی و موتور برق، موتور پمپ و… می‌توانید به صفحه فروشگاه مراجعه کرده و یا با ما تماس بگیرید. تجهیزات مورد نیاز برای گلخانه و رشد بهتر محصولات خود را با بهترین قیمت از ابزاریکا خریداری کنید و محصول را در هر جای ایران به صورت رایگان تحویل بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *