تفاوت پمپ کفکش، لجن کش و شناور

تفاوت کفکش و شناور

پمپ‌های مکش و دهش آب انواع مختلفی دارند که شناخت دقیق آن‌ها و ویژگی‌هایی که دارند می‌تواند در یک انتخاب صحیح و کاربردی تاثیر مستقیم داشته باشند. شاید نیاز خود را در خرید یک دستگاه منتقل کننده سیالات تشخیص داده اید اما نمیدانید فرق شناور و لجن کش و کفکش چیست. در این مقاله قصد داریم به بیان تفاوت پمپ‌ کف کش و لجن کش و شناور بپردازیم و ویژگی‌های هریک را بر شماریم تا بدانیم کدام یک برای چه کاربردی مناسب است. در ابتدا لازم است هر کدام را مختصرا بشناسیم.

مشاوره با ابزاریکا

آشنایی با کف کش ها

پمپ کف کش پمپی برای جابجایی سیالات است که به طور کامل در آب فرو می‌رود و معمولا برای پمپاژ آب صاف به کار برده می‌شود. از عمده کاربردهای کف کش می‌توان به خالی کردن آب استخر یا نهرها اشاره کرد. کف کش خود انواع مختلفی دارد که برخی از آن‌ها دارای فلوتر هستند که در زمان کاهش سطح آب از مقدار تعیین شده با خاموش کردن موتور کف کش، مانع از سوختن آن می‌شوند. اما تفاوت کفکش و لجنکش در چیست؟

آشنایی با لجن کش‌ها

از نظر ساختار فیزیکی، لجن کش‌ها شباهت بسیار به کف کش‌ها دارند. تفاوت در شکل ظاهری پروانه لجن کش‌ها سبب می‌شود که این نوع پمپ توانایی پمپاژ آب‌های غیر زلال مثل لجن یا گل و لای را نیز داشته باشد. مهمترین کاربرد لجن کش استفاده از آن در هدایت آب‌های سطحی مثل آب حاصل از گودبرداری‌های ساختمانی است که سطح آب در آن‌ها پایین بوده و همچنین در مصارف کشاورزی می‌باشد.

آشنایی با پمپ شناور

پمپ‌های شناور را برای پمپاژ آب در ارتفاع‌های متفاوت به کار میبرند. این شناورها بسته به ارتفاع آب دهی از چندین پروانه تشکیل شده و شکل ظاهری آن‌ها اغلب به شکل استوانه‌ای کشیده است. این پمپ‌ها اکثرا به منظور کشیدن آب از چاه‌های عمیق و نیمه عمیق مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای بهره برداری از این پمپ‌ها بسته به ارتفاع چاه از شلنگ، کابل و طناب مهار مناسب استفاده می‌شود و پس از این که پمپ به طور کامل در داخل آب چاه غوطه‌ور شد می‌توان از آن استفاده کرد. از پمپ‌های شناور نیز همانند کف کش‌ها تنها برای پمپاژ آب صاف استفاده می‌کنند. به یاد داشته باشید که به منظور خنک‌سازی پروانه و الکتروپمپ نیاز است که کل شناور پمپ داخل آب قرار گیرد و حتی برای اطمینان از این مسئله آن را چند متر پایین‌تر از سطح آب چاه قرار داد. پمپ شناور مانند کفکش به شدت در برابر خشک کار کردن آسیب‌پذیر هستند.

فرق پمپ شناور، لجن کش و کف کش

تفاوت کفکش و لجنکش

در این بخش به فرق های اصلی و تفاوت کفکش و لجنکش و پمپ شناور با توجه به شکل ساختار و عملکرد آن‌ها می‌پردازیم. مهمترین تفاوت‌هایی که برای آن‌ها می‌توان در نظر گرفت به این شرح است:

تفاوت کفکش و لجن کش و شناور “در عملکرد”

همانطور که در تعریف هریک از این پمپ‌ها مشاهده کردید، از همه آن‌ها برای پمپاژ و دهش آب استفاده می‌شود. با این حال کف کش و لجن کش از نظر عملکرد مشابهت بیشتری به هم دارند و تنها تفاوت کفکش و لجنکش در این است که از پمپ‌های کف کش برای پمپاژ آب زلال و صاف و از پمپ لجن کش برای پمپاژ لجن آب گل‌آلود استفاده می‌شود. به همین دلیل است که در پمپ کف کش از استرینر یا صافی استفاده می‌شود تا ذرات درشت و آلودگی‌های معلق در آب را تصفیه کند. این مسئله در مورد پمپ‌های شناور نیز صدق می‌کند و از آن‌ها نیز معمولا برای انتقال سیال زلال استفاده می‌شود.

تفاوت کفکش و پمپ شناور و لجن کش در “شکل پروانه‌ها”

یکی دیگر از تفاوت‌های کف کش و لجن کش، نوع و مدل پروانه آن‌ها است. برای پمپ‌های کف کش از انواع پروانه‌های نیمه باز یا بسته استفاده می‌شود در حالی که برای لجن کش‌ها تنها پروانه‌های باز مورد استفاده قرار می‌گیرند تا سیال جریان راحت‌تری داشته باشد. ممکن است در لجن کش‌ها از پروانه‌های کانالی نیز استفاده شود که به انتقال بهتر سیال‌های سنگین با ذرات درشت‌تر کمک می‌کند.

علاوه بر مدل پروانه‌ها ممکن است تعداد پروانه‌ها نیز در پمپ‌های کف کش و لجن کش فرق داشته باشد. یکی دیگر از تفاوت‌های میان لجن کش و کف کش اهمیت سرعت انتقال و پرتاب به بالا است. معمولا در انتقال لجن یا فاضلاب نیاز به قدرت پرتاب به بالا وجود ندارد اما در پمپ‌های کف کش مثل پمپ آب‌های خانگی سرعت و قدرت انتقال آب به ارتفاع بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل پروانه های این پمپ ها نیز متفاوت است.

تفاوت پمپ کف کش و لجنکش و شناور ” در نوع موتور “

تفاوت دیگر میان این پمپ‌ها نوع موتور آن‌ها است. در پمپ‌های کف کش تنها موتورهای مستغرق مورد استفاده قرار می‌گیرند و در زمان روشن بودن موتور باید حتما داخل سطح آب قرار گیرد. این مسئله در مورد پمپ‌های شناور نیز صدق می‌کند اما در مورد لجن کش‌ها هم از موتورهای خشک کار و هم موتورهای مستغرق استفاده می‌شود که از دیگر تفاوت های کفکش و لجنکش و پمپ شناور است.

فرق “کاربرد” کفکش و پمپ شناور و لجن کش

پمپ‌های لجن کش عموما برای انتقال پساب ها، فاضلاب، آب‌های جاری و در حالت کلی آب‌های غیر زلال که دارای ذرات درشت و شناور هستند استفاده می‌شود. کف کش‌ها برای انتقال آب زلال از چاه، استخر و در حالت کلی آب‌های زلال و صاف و عاری از ذرات معلق و درشت مورد استفاده قرار می‌گیرند. پمپ‌های شناور نیز با توجه به ویژگی‌هایی که برای آن‌ها تعریف کردیم در انتقال آب و سیالات از چاه، صنایع کشاورزی، صنایع باغبانی و صنایع نفت و گاز کاربرد دارند که مهمترین تفاوت کفکش و لجن کش و شناور است.

راهنمای خرید کف کش، لجن کش و پمپ شناور

برای چه کاربردی، کدام را بخریم؟ کفکش، لجنکش یا پمپ شناور؟

با توجه به ویژگی‌هایی که برای هریک از این پمپ‌ها بیان شد، انتخاب آن‌ها با توجه به کاربری و کاربردی که دارند ساده‌تر خواهد بود. مهمترین نکاتی که در خرید این سه پمپ باید مد نظر داشته باشید به این شرح است:

  •       برای کاربری‌های سبک استفاده از کف کش و پمپ شناور با توجه به نوع کاربرد مناسب توصیه می‌شود. در صورتی که ارتفاع مورد نظر برای انتقال سیال کم باشد از پمپ کف کش و در مورد ارتفاعات بالا از شناور استفاده می‌شود.
  •       برای انتقال آب‌های گل‌آلود و غیرشفاف به ویژه در مصارف کشاورزی و ساختمانی بهتر است از لجن کش استفاده شود.
  •       در صورت نیاز به ایجاد فشار و قدرت بیشتر برای مکش آب زلال شناورها بازدهی بهتری دارند.
  •       در مورد چاه‌های عمیق با قطر کم بهتر است از پمپ شناور استفاده شود.
  •       با توجه به نوع کاربری و کاربردی که برای پمپ شناور در نظر دارید می توانید پمپ هایی با پروانه ها و توان بیشتر خریداری کنید. مثلا در مورد چاه های عمیق بهتر است از پمپ شناور با حداکثر توان استفاده شود.

مشاوره با ابزاریکا

جمع‌بندی در تفاوتهای پمپ کف کش و لجن کش و شناور

همانطور که در این مقاله اشاره شد پمپ‌های کف کش، لجن کش و شناور سه نوع پمپ پر کاربرد در زمینه انتقال سیالات و مایعات به شمار می‌روند. انتخاب هریک از این پمپ‌ها با توجه به نوع کاربری و کاربردی که برای آن در نظر گرفته می‌شود صورت می‌گیرد. شناخت تفاوت‌ها و ویژگی‌های هریک از انواع پمپ می‌تواند در انتخاب آگاهانه‌تر و بهتر این محصولات تأثیرگذار باشد. اگر هنوز هم به صورت شفاف فرق کفکش و لجن کش و شناور را نمیدانید، با ابزاریکا تماس بگیرید تا به صورت رایگان شما را راهنمایی کند.

 

خواندن این مطلب
تفاوت سمپاش زنبه‌ای و فرغونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *